About
Kirjoittaja on ajanut junia vuodesta 2008. Blogin painopiste on jutustella veturinkuljettajan arjesta, sekä kertoilla rautatietekniikasta kansantajuisesti.
Sivuston artikkelitekstien ja valokuvien oikeudet ovat sivuston ylläpitäjällä, ellei toisin mainittu.
Hienoa että veturinkuljettajan työstäkin on blogi! Rajoja voisi kuitenkin rikkoa enemmänkin:
Yksi blogaajien tyypillisimpiä virheitä on toisinan itserakkauteen sortuminen: alamme kuvitella, että blogissa riittää kun kertoo mitä minulle tapahtui. Camus´ta lainatakseni: “Minä, minä, minä, siinä kaliin elämäni kertosäe…” Olisi briljanttia, jos tarjolla olisi näkökulma tai jokin kiva oivallus, muuten hommasta tulee tylsää. Yleisistä luuloista ei niin ikään saa aiheita pitkäksi aikaa. Lisäksi kansantajuisuus ja lukijoiden vähätteleminen tulisi pitää selvästi erillään. Blogi saa olla välillä lyhyt ja joskus pidempi, ei kuitenkaan mielellään liian pitkä! Nämä siis ylösrakentavina terveisinä.
Kiitoksia terveisistä!
Blogin toinen pääaihe on rautatiearjen tapahtumat. Koska junia ajetaan nykyisin pääasiallisesti yksin, niin väkisinkin tarinoista tulee hyvinkin omakohtaisia. Ei toki ole poissuljettua, että jonkun kollegalle sattuneen hersyvän tapahtuman täällä kertoisi, mutta se vaatii toki toverin suostumuksen. Varaan kuitenkin mahdollisuuden muokata blogin painotuksia, mikäli omakohtaiset arkikuvaukset alkavat olemaan itsetarkoituksellisia. :)
Terveisesi sisältää muutoinkin mainioita pointteja, joita tällainen tuore blogisti tai ylipäätään keltanokkakirjoittaja ei itse hoksaisi ajatella. Kiitos niistä!
Tässä on muuten varsin mainio blogi, jota kirjoittajakin voisi oppimismielessä seurata:
http://www.eioototta.fi/
Siellä kirjoitetaan välillä jopa VR:stäkin.
Kiitoksia Nimettömälle sinne Keskarin ja Pikkurillin väliin vinkistä. Vilkaisen blogia paremmalla ajalla.
Miten muuten menee lähijunien nopeudet Keravan kaupunkiradalla? Esimerkiksi Pasilan ja Käpylän väli ajetaan aina 80 km/h, vaikka perjaatteessa tämä väli on sen verran pitkä että se voitaisiin ajaa 120 km/h. Ja Oulunkylän ja Pukinmäen väli ajetaan lähes aina 120 km/h. Mistä tämä johtuu?
Olisi mukavaa jos voisit pistää kyseisen asemavälin nopeudet.
Johtuen osittain siitä, että lähtöaika asemilta on aina jokin tasaminuutti, jotkut asemavälit ovat hyvinkin ”tiukkoja” ja jotkut vastaavasti ”löysiä”. ”Löysillä” väleillä ei ole tarpeen ajaa kahva laidassa, sillä hiljaisemmallakin vauhdilla ehtii. Näin säästyy energiaa, eivätkä matkustajat ihmettele miksi juna seisoo asemalla ”ylimääräistä”.
Pasila-Käpylä on tällainen hieman löysä väli. (Mutta vain tuohon suuntaan – asemien lähtöaikojen väliseen aikaan kun kuuluu varsinainen ajoaika, sekä seuraavan aseman pysähdysaika, joka Pasilassa on merkittävästi Käpylää pidempi.)
Lisäksi, Pasilan pohjoispuolella on 80 km/h rajoitus jonkin matkaa Koskelantien sillan pohjoispuolelle asti, joten aivan kahva laidassa ei senkään vuoksi olisi mahdollista ajaa.
Oulunkylästä Pukinmäkeen väli on ”tiukka”, sen voi ajaa niin paljon kuin lähtee, eikä silti ehdi lähtemään Pukinmäestä Malmille sekunnilleen. Mikäli tällä välillä olisi minuutti enemmän aikaa, jouduttaisiin Pukinmäellä seisomaan 40-50 sek, tai sitten ajella paljon hiljempaa tuo väli.
Hyvä aikataulu on sellainen, jossa ei ole liian tiukkoja eikä liian löysiä asemavälejä. Usein käytetty periaate on sellainen, että parilla asemavälillä jää väkisin parikymmentä sekuntia myöhään, ja kolmallella löysemmällä välillä sen saa sitten takaisin kiinni. Pitkillä reiteillä on lisäksi hyvä siellä täällä olla ”ylilöysiä” välejä, jotta ruuhka-aikaan tai muusta syystä myöhään jäänyt juna saa aikatauluaan kiinni. Toki tällöin jos kiinniottotarvetta ei ole, niin joko madellaan asemaväli tai seistään ylimääräistä seuraavalla…
Hei
Olisitko halukas vastaamaan muutamaan termikysymykseen, jotka liittyvät vetureihin ja juniin. Vaivanpalkaksi voin lähettää dekkarin, jonka suomennokseen kyseiset termit tarvitsisin. Sähköpostista tavoittaa.
Toki. Sähköpostia lähtee tulemaan.
Herkullista tekstiä, suorastaan jokamiehen perehdytys perusasioihin :) Olet auttanut minua työssäni todella paljon. Kiitos!
Vastavuoroisuudeksi voisin tarjota minäkin jotain, siis pistäpä sähköpostia tulemaan ;)
No huh, millainenhan duuni on sellaista, josta saa apua meikäläisen jorinoista… Mielenkiinto ainakin heräsi. :)
Täräytänpä sähköpostia tulemaan. Mitähän laittaisin siihen sisällöksi? Pelkkä ”Terve!” kuulostaa vähän tylsältä.
Nyt keksin. Laitan linkin kissakuvaan tai kissavideoon. Niistä tykkäävät kaikki!