Olen hengissä

Erinäisten syiden yhteenlasketun yhdistelmän vuoksi en ole hetkeen kirjoitellut blogiin. Pahoitteluni siitä.

Havaitsinpa kuitenkin mystisen seikan. Blogin lukijamäärät ovat hämmentävästi kasvussa! Päivittäisiä lukukertoja on enemmän kuin vielä kesällä, jolloin artikkeleita putkahti luettavaksi. Perin hämmentävää.

Otankin tämän vinkkinä ja motivointina siihen suuntaan, että blogi tarvitsee lisää tekstejä. Ei tarvitse porukan lueskella uudestaan ja uudestaan vanhoja sepustuksia. Siispä lupaan, että sisältöä tulee lisää jatkossakin.

Advertisements

Tietoja Kiskomies
Kirjoittaja on ajanut junia vuodesta 2008. Blogin painopiste on jutustella veturinkuljettajan arjesta, sekä kertoilla rautatietekniikasta kansantajuisesti. Sivuston artikkelitekstien ja valokuvien oikeudet ovat sivuston ylläpitäjällä, ellei toisin mainittu.

12 Responses to Olen hengissä

  1. lukukerrat on nousseet kun kaikki käyvät nälkäsinä useammin kattelemassa että milloin ois uutta luettavaa :)
    Hyvä blogi, nää o kiehtovia juttuja ammattilaiselta. Oon miettiny että miksi kaikki asiat joka alalla otetaan tisestään selvyytenä, miuta ainakin kiinnostaa satunnainen nippelitieto ja kuriositeetit.
    Sen takia oon seurannut nykyään tuota http://www.flightforum.fi/.. lentäminen ja junailu on 2 kiehtovaa alaa, ja vaikkei asiaa oikeita laitteita ohjaamaan olekaan, niin simulaattorit on onneksi keksitty. poikani kanssa etenkin muinainen microsoft train simulator on nähnyt monta pelipäivää.. onkohan blogin pitäjälle simulaattorit tuttuja, kai ne niillä teitä ainakin kouluttaa jos ei vapaa-ajalla ole kiinnostanut?

    • Kiskomies says:

      Flightforum.fi on tuttu sivusto, joskaan en ole hetkeen sitä seurannut. Ennen veturikuskiuraa olin töissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla, ja muutoinkin ilmailuala kiinnosti paljon. Sittemmin on kiskot vieneet mennessään. :)

      Kuljettajakurssilla käytetään simulaattoreita kyllä. Iso tietokonenäyttö, jossa pyörivää simulaatiota ohjataan geneeristä veturin ajopöytää muistuttavalla ohjaimella. Ohjaimia oli kahta erilaista, sähköveturille ja dieselveturille omansa.

      Kotosallakin on simulaattoreita tullut kokeiltua, mutta sittemmin olen kelpuuttanut koneelleni vain RailWorksin, joka on sittemmin päivittynyt vuosittain, ja tuntee nykyään nimen Train Simulator 2014. Linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/RailWorks . Tuossakin on omat epäkohtansa, vaikkapa opastinjärjestelmät joskus vähän temppuilevat. Lisäksi ilmajarrujen mallinnuksessa on vähän puutteita, irtoavat pitkissäkin junissa epärealistisen nopeasti… Mutta noin muutoin se on käsittääkseni parasta mitä PC-koneelle ja suurelle yleisölle on saatavilla.

      On kyllä pakko mainita, todennäköisesti itsestäänselvästi, että ei mikään simulaattori oikeaa junaa voita. ”Pakaratuntuma” on kuitenkin melko tärkeä tekijä esimerkiksi jarrutusten tekemiseen. Simulaattoreissa kun ei tunne hidastuskiihtyvyyttä lainkaan, vaan se pitää tulita yksinomaan visuaalisesti. Meikäläiselle simulaattoriajo ei oikeastaan annakaan itse ajamisesta mitään ihmeellistä, lähinnä vain katselen maisemia ja ihmettelen vieraiden rautateiden infrastruktuurien ja turvalaitteiden omaleimaisuuksia. :)

  2. Antti says:

    Jos juttuaiheita kaipaat, niin VR:n tuoreesta sähköveturivalinnasta olisi hauska kuulla kommentit. :-)

  3. Kysyjä says:

    Hei, olisin kiinnostunut kuulemaan junakuljettajalta, käykö usein niin että valot kääntyvät näyttämään vaihteessa sekunniksi punaista kun siitä ajaa ohi?
    Olen nimen omaan kiinnostunut, käykö näin suomen rataverkolla ja mahdollisesti, minkälaisissa vaihteissa? Minkälaisella kelillä?

    • Kiskomies says:

      Opastimet vaihtuvat näyttämään seis-opastetta parin sekunnin kuluttua siitä, kun junan keula on ohittanut sen. Takaisin vihreäksi ne vaihtuvat kun automatiikka tai liikenteenohjaaja muodostaa seuraavalle junalle kulutien opastimen ohi. Tämä vaatii sen, että rataosuus on vapaa seuraavalle opastimelle.

      Mikäli käsitin viestisi oikein, niin kuvailemaasi ilmiötä ei tapahdu.

  4. joumääään says:

    Tuli mieleen, että kuinka moneen kalustoon sulla on ajo-oikeus?

    • Kiskomies says:

      ”Ajokortteja” eri kalustoon on keräytynyt aika hyvä kirjo. Kaikkiin lähijuniin – Sm1, Sm2, Sm4 ja Sm5 – löytyy kelpuutus, samoin molempiin sähkövetureihin, Sr1 ja Sr2. Lisäksi löytyy Pendolinoon (Sm3), Dv12-dieselvetureihin ja Edo-ohjausvaunuun. Sokerina pohjalla on vielä kortti museaaliseen Lättähattu-kiskobussiin (Dm7).

  5. meikäläinen says:

    Onko uusia tekstejä tulossa viimein?

  6. Sr1 3076 says:

    Miksi uusia artikkeleta ei ole tullut? Tämä on todella hyvä blogi ja on sääli ettei täällä ole mitään uutta.

  7. Onko mitään uutta tulossa?

  8. Junnu says:

    ”Siispä lupaan, että sisältöä tulee lisää jatkossakin”

    Tästä on pian kaksi vuotta.. Ethän ole kuin hallitus, joka unohtaa lupauksensa? =D

  9. kari says:

    Eipä näy uusia kirjoituksia. Liekö VR:n politbyroo nujertanut kiskomiehen?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: